Ögonlaser?

Jag var hos optikern för att göra min årliga linskontroll, och tydligen har jag en reva på ena hornhinnan. Förmodligen har jag fått smuts mellan lins och öga och kliat mig. Kul. Och om jag får värre brytningsfel så finns det kanske inga linser med större korrigering än de jag har idag. Kul.

Så, nu ska jag till Memira och se om jag kan göra en laseroperation, och vad det skulle kosta. Förmodligen kostar det alldeles för mycket för min plånbok just nu (ca 20-50.000), men då har jag något att spara till. Jag är så sjukt trött på linser och glasögon och om linserna börjar repa mina hornhinnor så vet jag inte om jag vill vara med längre.

The botten may be nådd - när det gäller synfel.

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag hörde om en annan som råkade ut för detta men efter 1 års vila från linser så funkade det igen o allt var läkt

2011-09-13 @ 11:43:12
Postat av: Minna

ETT ÅR? Till mig sa optikern att det räcker om jag inte har linserna i lika många timmar varje dag... Men jag kanske hade en väldigt mkt mindre reva.

2011-09-13 @ 11:57:54
URL: http://minnaannim.blogg.se/
Postat av: Anders

Det är beroende på hur djup reva du har, är den ytlig så räcker det med kort vila från linser, men är den djupare så kan du behöva vänta väldigt länge. Troligen så får du inte göra en ögonlaseroperation så länge som du har revan på hornhinnan heller.

2011-09-13 @ 23:20:41
URL: http://ogonlaser.se
Postat av: markus

Jag har läst på och frågat massa folk som kan detta om LASIK , LASEK och No Cut som görs på Vårda i Stockholm.

FS- Lasik är inte det bästa alls tycker jag. Det är helt falsk marknadsföring. Mycket inflamation och stärre risk för att man får tunnare hornhinna och andra risker och komplikationer med LASIK. Både VÅRDA och ST Eriks ögon sjukhus klarar gott göra LASIK. Varför har dem lagt undan sina keratom knivar och femtosecond laser? Ju för att det fanns en mycket bättre metod sedan 2 år tillbaka. Den heter Transepiteliel eller det som Vårda kallar för No Cut.

Jag har funderat mycket på det och undersökt alla möjligheter. Man borde sluta helt skära i hornhinnan med keratom eller kniven där man tar bort yttersta lagret av hornhinnan och lägger åt sidan. Både femtoscond och vanlig kniv keratom är dåliga. Det enda fördelen är att man har mindre ont men alla nackdelar talar emot LASIK jämfört med LASEK eller helst No cut(Transpeitelial). Lasik finns bara för att stora företag säljer dem i Europa. Bara av ekonomiska intressen och vad ska man gära med alla dyra maskiner som inte klarar av No cut? De enda maskiner som klarar no cut transepitelial laser utan att skära i yttersta lagret är 2 maskiner. SCHWIND AMARIS är bästa som både St Eriks ögon sjukhus och Vårda använder i Stockholm på alla sina kliniker i Norden. En annan och enda laser maskin som kan jämföra sig med Schwind Amaris är Alcon ALLEGRETTO som klarar en No cut transepiteliel. Jag skulle aldrig låta nån skära i min hornhinna och lägga åt sidan en skiva och sedan behandla på djupet med sina gamla maskiner som dem flyttar runt mellan sina halvtomma lokaler på Memira. Memira har inte dem senaste maskiner eftersom dem är inte mobila. De flyttar runt maskinerna på nätter med lastbilar och för det kan dem bara ha dåliga och gamla mobila lasrar. Dem klarar inte ha nyaste bästa maskiner i alla sina lokaler som dem påstår att ha. Dem har bara nån sjuksköterska och optiker i sina lokaler som informerar kunder och bokar dem till speciella dagar när laser maskinen anlänt nattetid:) Helt otroligt. Annars lönar sig inte för dem med all pengar dem lägger på reklam. Istället för att satsa på reklam borde Memira satsat på bästa tekniken. När nu St Erik slutar att göra LASIK så borde man förstå vad detta handlar om! Det finns massa falsk information på nätet till fördel för LASIK som borde egentligen inte tillåtas längre. Ska man behandla sig hos Memira då ska det vara LASEK då. Men detta får man billigare tex hos Vårda eller andra.

2011-10-21 @ 21:57:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0