Vilken pärs

För ett par timmar sen fick jag och Karda åka på vårt första veterinärbesök tillsammans. Jag och mamma har misstänkt att hon kan ha katarr för att hon kissar väldigt mycket och är kladdig. Väl hos veterinären ville hon inte ens gå in genom ytterdörren så till slut fick jag bära henne in. Veterinären kollade med ultraljud på hennes blåsa, han sa att den var pytteliten (förstod inte om det var bra, dåligt eller normalt) men att han inte kunde se något konstigt. Hennes livmoder såg också bra ut, men han ville ta ett urinprov för att se om hon hade urinvägsinfektion. För att inte få med massa bakterier från pälsen så använde han en spruta för att ta urin direkt ur blåsan.

Jag klarade inte av att titta utan höll koll på min andning och min egen energi för att inte stressa Karda mer. Hon däremot skötte det alldeles galant och reagerade knappt på den gigantiska sprutan (jag tittade på den efteråt). Provet tog ungefär hundra år (en kvart) att kolla och det visade sig vara bra. Ingen urinvägsinfektion. Det är tydligen obalans i pH-värdet så nu blir det en massa A-fil.

Veterinären tittade på hennes tänder också och hörntänderna både uppe och nere var dubbla - både mjölktänderna och de nya satt på plats. Han menade på att hon har bettfel i nederkäken redan och att han, och tandläkaren som han gick iväg för att konsultera, rekommenderade att boka tid snarast möjligt för att ta bort mjölktänderna. Jag hade i bakhuvudet att mamma har sagt att hörntänderna kan vara sega som tusan så jag sa att jag ska konsultera henne, som har haft många hundar i Kardas släkt, innan jag bokar tid.

Så jag bokade ingen tid. Mamma googlade lite och hittade en veterinär som sagt att tänderna inte ska ryckas före sex månaders ålder, om de fortfarande sitter kvar då. Istället ska vi kampa en himla massa och hon ska få tugga på märgben och hoppas att de små uslingarna lossnar.

Sjukt dyrt med veterinär för övrigt! Mamma ska prata med hennes superveterinär i Vara om vad han tror om tänderna. Tycker han att de behöver ryckas blir det billigare för mig att åka dit för att plocka ur dem. Sjukt konstigt att priserna kan variera så himla mycket.

Karda kunde slappna av i väntrummet under allt väntande. Så mycket att hon lade sig på rygg för att bli kliad på magen. Tokiga flicka, haha.



Från det ena till det tredje. Karda och Stina gjorde stora framsteg idag, se bara!


Kommentarer
Postat av: Karin

Vilken duktig liten tjej :) Lite lustigt att hon nu tappat en av tänderna..... men som sagt, dom kan vara väldigt sega så nu låter vi naturen ha sin gång :)

2011-11-24 @ 15:02:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0