Skruttig tant?

Redan när jag var 14-15 år fick jag problem med mina leder då jag på något konstigt sätt fick sjukdomen Yersinia. Sjukdomen, eller infektionen - vad det nu är, gjorde att jag fick hög feber och att flera av mina leder svullnade upp till det tredubbla och värkte som fan. Mitt högra knä blev stort som en fotboll, till exempel. Innan de väl listade ut vad det var för fel på mig tog de en massa blod och gjorde tester för bland annat reumatism. Det var inte reumatism, som tur var.

För två år sedan fick jag problem med min käkled då disken jobbade sig ut genom en springa som ska hålla disken på plats. Det gjorde sjukt ont och jag fick en kortisonspruta rätt in i käkleden. AJ! Käkproblemet berodde troligen på att jag har överrörliga leder vilket gör att jag kan röra många leder onormalt mycket. Det var väldigt underhållande när jag var liten och kunde böja min kropp sjukt kosntigt, not so much no more.

För typ ett halvår sen började jag få ont i de nedre tumlederna och i handleden så idag gick jag till läkaren. Förmodligen beror även detta på överrörliga leder, och eftersom det inte blir någon värmeyttring eller svullnad är det nog inte reumatism. Även idag togs en massa blod av mig och om en vecka får jag svar om de visade något. Jag ska även få en tid för röntgen så får vi se om allt ser bra ut. Hoppas det. Men den snälla läkaren tror att det är någon form av artros, och det går inte att behandla.

Kul. Jag är 25 år och börjar redan bli skruttig som en gammal tant. Kul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0