Mitt 2010

I nästan varenda blogg går att läsa om foks årsresuméer, och eftersom jag älskar att läsa dessa tänkte jag här sammanfatta mitt eget gångna år.

Januari:
Efter nyårsnatten på Johans och Anders kontor inne i stan vaknade vi upp i Ramlösa, hos Davids föräldrar där vi bodde då. Vi fick vår lägenhet och flyttade in i mitten av månaden. Lillebror bodde i Australien och jag saknade honom så jag trodde att jag skulle spricka. Jag saknade för öbrigt kompisar över huvud taget eftersom jag var ny i Helsingborg och kände mig ensammat i världen stundtals. Vi köpte en massa möbler till lägenheten och det bästa köpet var utan tvekan matsalsbordet. Där har vi haft många middagar. Lisa kom hem från sitt halvår i Australien så jag, Alex och David åkte till Särö och träffade henne. Min praktik på Tidningen Foto började och jag var i kameranördhimmelen. Alex kom på besök och det turades till Helsingör.



Februari:
Alex var som sagt på besök under månadsskiftet och vi skrattade åt den skånska rösten på bussarna. "Leinje treeu meoot Elinebäääärrrg". Jag levde fortsatt i eufori över praktiken på Foto, jag fick fina omdömen från chefredaktören som tyckte att jag hade fint flyt i mina texter. Min lärare i Copywriting hade sagt samma sak en tid tidigare och jag kände att text kanske är min grej ändå. Jag insåg även att det inte fanns en chans för mig att fortsätta på Foto, de hade inte plats för en till på redaktionen, helt enkelt. Jag var ensam i mitt eget huvud och David kunde inte täcka kompisbiten. Jag behövde en tjejkompis att babbla sönder. Jag gillade Helsingborg. Köpte nya brillor.




Mars:
Hämtade nya brillorna och blev yr av dem. Alex fyllde år och jag grattade henne och saknade henne för att hon var i Australien. (Alla mina kära var i Aussie förra året). Jag var med Christian (på Foto) på fotoutflykt till en djurpark och jag blev kär i objektivet jag fick låna. Jag klappade en älg. David kom hem med vita tulpaner för att göra mig glad en dag. Såg SMASK på webbtv och var lycklig som ett barn. Slutade på Foto och var ledsen över det. Började plugga C-arbete och satt på bibblan en dag. Dit gick jag aldrig mer efter att en knarkare på toaletten bad mig hämta hennes langare. Köpte ny kamera, Canon Eos 40D.



April:
Tog fotopromenix med Davidplutten. Han med sin nya 7D och jag med min 40D. Började fundera på om mitt C-arbete var onödigt stort. En hundrasidig informationsbok om Helsingborg där jag skulle göra layout, research, fota och skriva. Plus en rapport på det. Fick lite ångest. Sen gick det upp och ner mest hela våren. Ångesten gjorde att jag hade svårt att leva i nuet och tänkte istället flera år framåt. Jag fick lite torgskräck och fick släpa mig ut för att jobba med C-arbetet. Mest jobbade jag hemifrån. Min hotmail raderade alla mina mail så jag stängde det kontot och skaffade gmail. Väntade på besked från Femina angående sommarjobb, jag var nära men fick det till slut inte. Askmolnet från Island höll oss hemma från Krakow. Jag firade min födelsedag med David och hans vänner. Sökte jobb som en galning. Fotade en massa till boken. Skrev en massa till boken. Lekte för första gången med en iPad. Saknade Alex.



Maj:
Underbara Sanna hälsade på oss en helg. C-arbetet lämnades in för opponering och jag trodde knappt det var sant att jag hade tagit mig från start till mål. Jag var nöjd med boken samtidigt som jag ville kräkas över den och aldrig öppna den igen. Var på 5 star motel på Tivoli och blev kör i Nilla Nielsen. Jag fixade höstjobb på Kungsfoto. Jag åkte hem till Vara. Finaste lillebroren kom hem från Australien, efter ett helt år borta. Träffade fina Frida som jag inte sett sen högstadiet. Nu är hon mamma till lilla Elsa. Åkte till Piteå och gick på Sandras och Markus bröllop. var överlycklig över att vara i Piteå, bo hos Lisa, träffa alla, skratta så magen krampar och bo på hotell med David. Samlade ihop massa foton från åren på utbildningen för att göra en bok till Ulrika. Hon fick den av klassen som tack för att hon är världens bästa lärare.




Juni:
Klassmiddag hos lärarna Ulrika och Patrik. Ullis grät när hon fick boken. Tog examen! Insåg att jag var arbetslös men valde att kalla det sommarlov. Åkte hem till mamma och pappa och fick vara med när Libra födde sju små pluttvovvar. Firade underbar midsommar i Ramlösa. Alex hade kommit hem från Australien och firade med oss. Bloggade tydligen jättelite så jag vet inte vad mer som hände i juni.



Juli:
Var arg på all skoskav som jag fick av alla skor. Vi började leta bostadsrätt Totte var på besök och vi spelade discgolf. Insåg att mitt liv ändå var fantastiskt. Vårens ångest och magonda hade för längesen gått över. Gänget (Davids gäng, som jag nu kände mig som en del av) träffades mycket och hängde på uteserveringar, i parker, spelade kubb och skrattade. Alex var här mycket och pratade på allvar om att hon tänkte flytta hit. Hade en perfekt sommar.



Augusti:
Åkte till Härsnösand för tio dagars utbildning inför höstens jobb som skolfotograf. Tyckte massor mest om kursdeltagarna. Och var megalycklig över att ha träffat Janett, min granne och nu vän. Skulle aldrig hittat henne om det inte varit för jobbet. Jag blev kursetta på och vann en systemkamera. Alex och Jennifer kom ner för att kolla lägenhet till Alex. Hon tog den och fick tillträde ett par månader senare. Gjorde mitt första jobb för Printa. Vi kollade massor av bostadsrätter men ingen var rätt. Började som skolfotograf och var nervös som attan, men det gick bra och jag kom snart in i det.



September:
Det var dags för val och jag läste på för att göra David nöjd. Jag blev också nöjd av det. Jobbade på mest hela tiden med att fota snälla, elaka, dryga, söta och fina elever runt om i Skåne. Sen blev jag dödssjuk en vecka. Åkte hem till familjen igen. Denna gång för att träffa mammas valpköpare från Japan. Tomoko och Daisuke - megamysiga.



Oktober:
Alex var fortfarande här med jämna mellanrum. Me like. Vi skrev på papper för att köpa en bostadsrätt, men säljaren drog tillbaka försäljningen innan hon hade hunnit skriva på. Vi var sjukt ledsna. Bjöd kompisar på middag. Träffade Angelica. Såg P.S I love you och grät floder filmen igenom. Fick en dipp igen efter att skolfotojobbet slutat och jag kände mig som en dålig flickvän. Det varade dock inte länge och David är den finaste som står stadig som ett berg bredvid mig.



November:
Alex flyttade hit! Det tar tre minuter att gå mellan våra portar - perfekt! Träffade Catalina i Kristianstad. Blev plötsligt stolt över boken igen. Funderade på jobbsituation. Jag var arbetslös igen förutom en del jobb åt Printa. Åkte hem till mamma och bakade en massa bröd och lussekatter inför jul. Träffade Nykvistarna och samlade energi. David fick mig att somna med leende på läpparna och allt kändes så mycket lättare. Var på julfest med Kungsfoto. Hade drinkprovning för Hemliga Klubben.




December:
Bloggade otroligt dåligt. Besökte premiären av Hemliga Klubben. Umgås mycket med Alex. Sökte jobb på Marknadsföreningen, och fick det. Bakade småkakor med David och Johan hos deras mormor och morfar. Åkte hem till Vara med David för att fira jul med min familj. Träffade famijlen Nykvist och Sanna. Slirade tillbaka till Helsingborg och firade med hans familj. Träffade Printa och spikade samarbete på 50% efter årsskiftet. Firade nyår hos Henke och Emelie med flott mat och flotta människor.





Kommentarer
Postat av: Alalalalalex

Vad roligt att du gjort ett sånt här inlägg i dag för jag har gjort det med. Fast mitt är lite annorlunda... Postar det imorn :) Men visst är det kul att gå tillbaka och läsa? Och visst blir man sur på sig själv för att man inte uppdaterar oftare, om inte annat så för ens egen skull... Fint du skrivit i alla fall. Puss

2011-01-03 @ 23:50:00
URL: http://axxelandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0