Språkpolisen

Förresten. Alla ni som har så satans svårt att skilja på ord som ska skrivas ihop eller isär, lär er! Det är inte så svårt. Det heter matteprov, knäckkola, plattång (OBS endast två T, det lärde vi oss i årskurs 2), solros och vattenfall.

Läs här för lite mer information.

Ordet särskriving ska heller inte särskrivas.

När vi ändå är inne på ämnet kan jag dra några fler regler som vi lärde oss i lågstadiet:
Alltid stavas alltid med två L. Till skillnad från aldrig som aldrig stavas med två L.
Månader och dagar stavas med liten begynnelsebokstav, och egennamn har alltid stor bokstav.

Exempel for dummies:
På onsdag jobbar Minna sista dagen för året. I januari åker jag till Madeira på semester, där ska jag förhoppningsvis sola och smörja mig med kräm innehållande hög solskyddsfaktor.

Det här med hur man bygger en mening, det får ni googla själva. Sök på huvud- och bisats.
Har ni svårt att skilja på de och dem? Gör det enkelt för er och skriv istället dom.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Minna!

Från nästan utbildad svenskfröken; aldrig DOM! Annars håller jag fullständigt med=)

Kram Lisa

2011-12-13 @ 13:34:46
URL: http://mitt-barn.blogspot.com
Postat av: Karin

Nu blev jag nervös....... hur klarar jag mej????

2011-12-13 @ 13:42:42
Postat av: Minna

Haha Lisa, jag föredrar inte "dom", men om man inte vet skillnaden på de och dem så föredrar jag ändå "dom".



Mamsi, du klarar dig bra. Haha =)



Kram på er

2011-12-13 @ 15:00:52
URL: http://minnaannim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0